Afrapportering Sociale kompetencer 2024

Afrapportering sociale kompetencer 2024

Børnehaven og Vuggestuen Rådmands Boulevard

Afrapportering af læreplanstema – Sociale kompetencer 2024

1: Status på det overordnede arbejde med læreplaner

  • Vi inkluderer læreplanen i planlægningen af vores daglige aktiviteter med børnene.
  • Ved start på hvert forløb, laves SMITTE model, som derefter bliver udgangspunktet for de læringsmiljøer vi etabler, for at understøtte børnenes udvikling.

2: Dagtilbuddets værdier

I Børnehaven og vuggestuen Rådmandsboulevard mener vi, at det er vigtigt:

  • At alle børn føler sig inkluderet.
  • At alle børn har gode relationer til de voksne i institutionen.
  • At alle børn har gode relationer til andre børn.
  • At alle børn føler sig værdifulde og anerkendte.
  • At alle børn udvikler ansvarsfølelse og omsorg for hinanden.

3: Dagtilbuddets pædagogiske principper sat i relation til de pædagogiske læreplaner

  • Vi arbejder målrettet med at sikre inklusion af samtlige børn i institutionen gennem relations og ressourceorienteret tilgang med ICDP.
  • Vi arbejder med NPRP og styrker børnenes udvikling gennem NPU.
  • Vi laver SMITTE model til hvert læreplanstema.

4: Dagtilbuddets læringsforståelse

  • Vi har gennem SMITTE modellen opstillet læringsmål for børnene i de forskellige planlagte aktiviteter.
  • Personalet tilstræber med ord og handling at være gode rollemodeller for børnene.
  • Læring sker i vekselvirkning mellem målrettede planlagte aktiviteter og barnets spontane oplevelser -og gennem leg.

5: Børnemiljøet

  • Vi skaber de fysiske rammer og et læringsmiljø, der kan styrke børnenes indbyrdes relationer, samt styrke og udvikle deres sociale kompetencer. Dette er samtidig for at sikre inklusion af samtlige børn i institutionen.
  • Vi skaber trygge rammer i hverdagen. Vi tilstræber at have en anerkende tilgang til børnene og vi er opmærksomme på, at synliggøre børnenes ressourcer overfor hinanden.

 

6: De pædagogiske læremål

 

Det pædagogiske mål for læreplanstemaet:

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn trives og indgår i sociale fællesskaber og at alle børn udvikler empati og relationer.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource og som bidrager til demokratisk dannelse.

 

7: De pædagogiske metoder og aktiviteter

  • På turdage har børnehavegrupperne har børnene været sat sammen -2 og 2 efter alder/færdigheder og kemi. Så børnene havde mulighed for at styrke relationer, og for at give de ældre børn mulighed for at udvikle deres ansvarsfølelse ift. de yngre børn på stuen.
  • På stuernes er der arbejdet i, dyade, triade og mindre børnefællesskaber.
  • Vi har været opmærksomme på, at styrke børnenes relationer i vores hverdagsrutiner.
  • Vi har ladet børnene selv bestemme hver de har leget med – og hvad de har leget samtidig har vi, gennem npu støttet børnenes relationer og legefærdigheder.
  • Vi har talt meget om, hvad det vil sige at være en god ven.
  • Vi har støttet børnene i deres konflikthåndtering, italesat og anerkendt deres evne til at sige fra.

 

8: Børn med særlige behov

  • Vi har i vores hus talt om, at det kan være svært at afgøre hvilke behov der er særlige. Vi møder børn, der mangler erfaringer i det relationelle, og erfaringer med at regulere sig.
  • Idet vi arbejder ud fra nærmeste udviklingszone, tager vi udgangspunkt i hvert enkelt barns udviklingsniveau. Vi er opmærksomme på, at sikre succesoplevelser ved at være deltagende gennem de tre læringsrum, hvor vi veksler mellem at gå foran, ved siden af og bagved barnet/børnene og hjælpe i de situationer, hvor der er behov for det.
  • Vi laver DPU når vi har behov, for at have et bedre overblik over hvordan vi kan udnytte barnets egne ressourcer til at styrke og udvikle de områder, hvor barnet mangler erfaringer.
  • Vi laver sociogrammer på stuen, som giver os et overblik over, om nogle børn ikke er inkluderet i fællesskabet og for at sikre, at alle børn har nær relation til mindst en voksne på stuen.

9: Dokumentation og evaluering

  • Vi del-evaluerer vores SMITTE model på stuemøderne, ud fra observationer vi dagligt laver, samt de samtaler vi har med børnene, vi laver justeringer og ændringer, hvis det er hensigtsmæssigt.
  • Vi inddrager børnenes perspektiv gennem dialog med børnene og i vores daglige samling med gruppen.
  • Vi tager billeder af grupperne på stuerne og sætter dem på tavlen ved stuen.
  • Vi informerer forældrene gennem AULA: Både med skrift og billeder.
  • Vi giver dokumentation tilbage til børnene, i form at billeder som viser relationer og leg.
  • Vi har implementeret de øvrige læreplanstemaer i vores ugeplan, som har været på tavlen og på AULA.

 

 

 

  1. Perspektivering

Vi har i denne periode implementeret vores NPRP uddannelse, og har primært arbejdet i dyade, triade og mindre grupper.
Vi har mærket, at dette har styrket relationerne både mellem børnene og barn/voksen.

Børnehaven har kunnet mærke, at de børn, der for nyligt er overflyttet fra vuggestuen til børnehaven, har tætte relationer og gode sociale færdigheder.

Vi vil fortsat være opmærksomme på, at vi skal evaluere løbende på stuemøderne.

Vi vil lave ”børneinterviews” hvor vi taler en til en med hvert enkelt barn.