Uddannelsesplan for 3. praktik - Dagtilbudspædagogik
Område: Samarbejde og udvikling
Området retter sig mod systematisk og videns baseret refleksion over og bidrag til udvikling og innovation i pædagogisk praksis.
Kompetencemål
Den studerende skal målrettet kunne tilrettelægge, gennemføre, dokumentere og evaluere aktiviteter og læreprocesser, der støtter barnets trivsel, læring, dannelse og udvikling. I den forbindelse skal den studerende på et fagligt grundlag kunne udfordre eksisterende praksis, afsøge og vurdere alternative muligheder og bidrage til udvikling af pædagogisk praksis.
Vidensmål
Den studerende har viden om:
- samfundsmæssige og institutionelle problemstillinger forbundet med pædagogisk arbejde i dagtilbud
- leg, bevægelse, natur- og kulturoplevelser, digitale medier samt skabende aktiviteters betydning for 0-5 åriges dannelse, trivsel, læring og udvikling
- forandringsprocesser og innovation
- inddragelse af børn og forældres perspektiv i udviklings- og forandringsprocesser
- didaktiske og pædagogiske metoder til udvikling af pædagogisk praksis, herunder dokumentation og evaluering
- førstehjælp.
Færdighedsmål
Den studerende kan:
- identificere, analysere og vurdere samfundsmæssige rammer og institutionskulturens betydning for samarbejde, pædagogisk udvikling og kvalitet
- udvikle det fysiske, psykiske, sociale og æstetiske børnemiljø
- bidrage til udvikling af pædagogisk praksis gennem innovative og eksperimenterende tiltag
- inddrage børn og forældres ideer og kreativitet som en del af pædagogiske udviklings- og forandringsprocesser
- sætte mål, anvende dokumentations- og evalueringsmetoder og udvikle viden gennem deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion over pædagogisk praksis
- udføre grundlæggende førstehjælp.
Læring via den pædagogiske praksis og vejledning
Videns- og færdighedsmål 1
Alle forandringer og bevægelser i vores samfund påvirker også den institutionskultur som vi kender til hverdag.
Vi er en institution som rummer en del forskellige kulturer og det giver os nogle andre udfordringer i hverdagen.
Samtidig er vi nødt til at forholde os til så mange forskellige familie former, som også har indflydelse til tilrettelæggelse af vores pædagogiske arbejde, hvor gensidig accept og respekt er afgørende for, at det lykkes.
Den studerende kan lave observationer i hverdagen, læse relevant litteratur og forskning og diskutere det med sin vejleder.
Videns- og færdighedsmål 2
Det er vigtigt at vores børn trives i hverdagen og at deres skabende aktiviteter danne grundlag for dannelse og læring, samt at vi voksne er bevidste om det, og tager deres initiativer og ideer alvorligt.
Den studerende kan med udgangspunkt i sine egne ideer lave f.eks. en SMITTE-model på et udviklingsprojekt for hele børnegruppen eller en mindre gruppe. Der er mange muligheder og i samarbejde med vejleder kan det tilpasses til studerendes ønsker, samt børnegruppens behov.
Videns- og færdighedsmål 3
Vores pædagogiske praksis er under konstant udvikling, og den studerende kan med sin "undring" og refleksioner danne baggrund til udvikling af praksis.
Der er mulighed for at der ud fra den studerendes ideer, iværksættes nye og eksperimenterede tiltag, som kan bidrage til udvikling af pædagogisk praksis.
Videns- og færdighedsmål 4
Vi samarbejder med vores forældre omkring forskellige aktiviteter i hverdagen og deres ideer er altid velkomne og kan bidrage til udviklings- og forandringsprocesser.
Vores udfordring lægger i at vække forældrenes engagement.
Der er mulighed for at bruge forskellige metoder til at inddrage børneperspektivet.
Den studerende kan lave observationer og læse relevant litteratur samt have dialog med sin vejleder.
Videns- og færdighedsmål 5
Vi bruger SMITTE- modellen som didaktisk redskab – (I i SMITTE bruger vi til at sætte fokus på inklusion).
Med denne model når vi vores mål og kan dokumentere, evaluere og justere/udvikle vores pædagogiske praksis efter vores og børnegruppens behov.
Den studerende har mulighed for at gøre det samme.
Videns- og færdighedsmål 6
Undervisning på studiedage.
Relevant litteratur
- "Anerkendelse i børnehøjde" af Berit Hertz
- "Inkluderende pædagogik" af Bjørg Kjær
- "Relationsarbejde i institution og skole" af Karsten Hundeide
- "Relationer" af Anne Lise Løvlie Schibbye
- "Fra interaktion til relation" af Susan Hart
- "Pædagogisk arbejde med socialt udsatte børn i børnehaven" af Kirsten Elisa Petersen
- Forskellige artikler og den aktuelle forskning.
Den studerende vil i samarbejde med sin vejleder have mulighed for at selv bidrage med relevant litteratur.
Evaluering
Evalueringen tager udgangspunkt i den studerendes observationer med inddragelse af praktikportfolio.
Organisering af vejledning
Dette sker i samarbejde mellem studerende og vejleder. Vejleder hjælper den studerende med at tilpasse omfanget af mål og den tid som kan afsættes til selvstændigt arbejde.
Fast ugentlig vejledning i 1-1½ time. Ved aflysning bestræbes på at vejledning erstattes på et senere tidspunkt. Den studerende laver dagsorden ud fra nogle givne punkter fra sin vejleder, samt sine egne punkter. Den studerende forventes at skrive referat af vejledningen.
Den studerende forventes aktiv at bruge sit portfolio som en del at lærings- og udviklingsprocessen. Dette skal være tilgængeligt til vejlederen og kan bruges som baggrund til diskussioner ved vejledning.
Forventninger til studerende
Der kræves deltagelse udenfor normal åbningstid ved p-møder, forældremøder, pæd.-weekend m.m.
Den studerendes arbejdsplan
Udarbejdes i forbindelse med praktikstart.
Problemer i praktikforløbet
Hvis der er bekymringer/problemer i praktikforløbet bliver uddannelsesstedet kontaktet med henblik på at finde en løsning.