Uddannelsesplan for 2. praktik - Dagtilbudspædagogik
Område: Relation og kommunikation
Området retter sig mod relationer, samspil og kommunikation i pædagogisk praksis med 0-5-årige børn, herunder betydningen af børns forskellige livsbetingelser for trivsel, relationer og kommunikation.
Kompetencemål
Den studerende kan skabe relationer til det enkelte barn og børnegruppen, støtte børnene i at indgå i relationer til hinanden, støtte udviklingen af børns kommunikative kompetencer, beherske professionel kommunikation samt reflektere over sine egne evner til at kommunikere og indgå i relationer.
Vidensmål
Den studerende har viden om:
- det 0-5 årige barns forudsætninger og udviklingsmuligheder, herunder børn med særlige behov
- samspil og interaktion samt relationernes betydning for det 0-5 årige barns leg, læring, socialisering, trivsel og udvikling
- dialog og professionel kommunikation
- leg, legeteorier og legekulturer
- kropslig, kreativ, musisk og æstetisk læring og udfoldelse i pædagogisk praksis
- omsorg, sundhedsfremmende og forebyggende arbejde.
Færdighedsmål
Den studerende kan:
- tilrettelægge differentierede pædagogiske aktiviteter gennem analyse af børns forudsætninger, interaktion og kommunikation
- skabe nærværende relationer og understøtte det enkelte barns udfoldelses og deltagelsesmuligheder i fællesskabet
- kommunikere nuanceret, præcist og forståeligt med børn, familier og kolleger
- rammesætte børns leg
- målsætte, tilrettelægge og evaluere pædagogiske aktiviteter og generelt motivere og understøtte børns leg og æstetiske, musiske og kropslige udfoldelse.
- tilrettelægge, gennemføre og evaluere indsatser for omsorg, sundhed og forebyggelse.
Læring via den pædagogiske praksis og vejledning
Videns- og færdighedsmål 1
Det er nødvendigt at den studerende kender til den normale udvikling for børn i alderen 0-5 år, for at lave kvalificerede observationer og kunne tilrettelægge differentierede pædagogiske tiltag som passer til barnets nærmeste udviklingszone.
Den studerende vil få mulighed for at afprøve dette i sit pædagogiske forløb, og dette understøttes med vejledning samt relevant litteratur.
Videns- og færdighedsmål 2
Vores menneskesyn har afsæt i den anerkendende tilgang og vi arbejde med ICDP og inklusion.
Den studerende vil gennemgå et ICDP-forløb med sin vejleder, samt er der mulighed for at lave handlerplaner og støtteindsats på et enkelt barn.
Den studerende kan også tilegne sig viden om den tidlige tilknytnings betydning for barnets senere udvikling, f. eks ved at læse om tilknytningsteori (Susan Hart) og drøfte det med sin vejleder.
Videns- og færdighedsmål 3
Det er meget vigtigt med en klart og tydeligt kommunikation, uanset om det handler om børn, forældre eller kolleger. Derfor er vi meget bevidste om vores kommunikation, og har det som fast punkt på vores møder.
Da vi har en del børn og forældre, som ikke taler dansk er det meget vigtigt, at kommunikationen er klar og præcis.
Den studerende kan observere i hverdagen og reflektere over vores og sin egen tilgang til børn, forældre og kolleger.
Videns- og færdighedsmål 4
Legen er vores hverdag, barnets udgangspunkt til relation og glæde. Den studerende vil have mange muligheder for at arbejde med dette område og afprøve forskellige pædagogiske forløb med fokus på leg og dens betydning for barnets udvikling.
Videns- og færdighedsmål 5
Her i huset er vi glade for kreativitet og bevægelse.
Vi var med til kursus "Bevægelsesfremmende læringsmiljøer" og hentet inspiration, som vi har prøvet at implementere i vores hverdag.
Den studerende kan tage udgangspunkt i egne interesser og i samarbejde med sin vejleder afprøve forskellige værksteder og æstetiske udfoldelser.
Videns- og færdighedsmål 6
Sundhedsfremmende og forebyggende indsats.
Relevant litteratur
- "Anerkendelse i børnehøjde" af Berit Hertz
- "Inkluderende pædagogik" af Bjørg Kjær
- "Relationsarbejde i institution og skole" af Karsten Hundeide
- "Relationer" af Anne Lise Løvlie Schibbye
- "Fra interaktion til relation" af Susan Hart
- "Pædagogisk arbejde med socialt udsatte børn i børnehaven" af Kirsten Elisa Petersen
- Forskellige artikler og den aktuelle forskning.
Den studerende vil i samarbejde med sin vejleder have mulighed for at selv bidrage med relevant litteratur.
Evaluering
Evalueringen tager udgangspunkt i den studerendes observationer med inddragelse af praktikportfolio.
Organisering af vejledning
Dette sker i samarbejde mellem studerende og vejleder. Vejleder hjælper den studerende med at tilpasse omfanget af mål og den tid som kan afsættes til selvstændigt arbejde.
Fast ugentlig vejledning i 1-1½ time. Ved aflysning bestræbes på at vejledning erstattes på et senere tidspunkt. Den studerende laver dagsorden ud fra nogle givne punkter fra sin vejleder, samt sine egne punkter. Den studerende forventes at skrive referat af vejledningen.
Den studerende forventes aktiv at bruge sit portfolio som en del at lærings- og udviklingsprocessen. Dette skal være tilgængeligt til vejlederen og kan bruges som baggrund til diskussioner ved vejledning.
Forventninger til studerende
Der kræves deltagelse udenfor normal åbningstid ved p-møder, forældremøder, pæd.-weekend m.m.
Den studerendes arbejdsplan
Udarbejdes i forbindelse med praktikstart.
Problemer i praktikforløbet
Hvis der er bekymringer/problemer i praktikforløbet bliver uddannelsesstedet kontaktet med henblik på at finde en løsning.