Uddannelsesplan for 1. Praktik - Grundfagligheden
Kompetencemål
De studerende kan begrunde, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter gennem deltagelse i pædagogisk praksis på praktikstedet, herunder vurdere egne læreprocesser i praksis.
Vidensmål
Den studerende har viden om:
- praktikstedets målgrupper samt praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgaver
- målsætning, tilrettelæggelse og organisering af pædagogisk praksis, herunder om pædagogiske metoders effekter
- evaluerings-, undersøgelses og dokumentationsformer
- såvel den sundhedsmæssige som den dannelsesmæssige betydning af sunde madvaner, måltidskultur, hygiejne og indeklima.
Færdighedsmål
Den studerende kan:
- anvende viden om praktikstedets samfundsmæssige opgaver i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde
- målsætte, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogisk praksis med inddragelse af viden om effekten af forskellige pædagogiske metoder
- dokumentere og evaluere egen deltagelse i pædagogisk praksis, herunder reflektere over kvaliteten i egne læreprocesser
- anvende viden om sundhed og sundhedsfremme i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde.
Læring via den pædagogiske praksis og vejledning
Videns- og færdighedsmål 1
Den studerende lærer ved:
- at læse om børns udvikling 0-6 år i den anbefalede litteratur,
- at erhverve sig viden og indsigt i husets arbejdsmetoder og pædagogiske opgaver
- at have dialog med sin vejleder; samt bruge denne viden til kvalificerede observationer og pædagogisk arbejde i mindre gruppe under vejledning.
Dette bliver understøttet ved diskussioner med sin vejleder og mulighed for at stille spørgsmål og lave observationer i hverdagen.
Videns- og færdighedsmål 2
Vi bruger SMITTE-modellen som didaktisk redskab til at planlægge, gennemføre, dokumentere og evaluere pædagogiske forløb.
Vi bruger ICDP og studerende vil gennemgå et ICDP forløb og dette vil være et emne i vejledning samt præsentation af inklusion i teori og praksis.
Evt. sociogrammer.
Videns- og færdighedsmål 3
Den studerende vil få mulighed for at bruge SMITTE-modellen til dokumentation og evaluering og derudover evaluere og reflektere med sin vejleder.
Den studerende forventes at bruge sit praktikportfolio som dokumentation for egen læring via refleksioner, praksisfortællinger, vejledning m.m.
Videns- og færdighedsmål 4
I Børnehaven og Vuggestuen Rådmands Boulevard får vi leveret vores frokostmåltid fra "Fru Hansens kælder". Vores køkkendame tilbereder og anretter maden. Marianne sørger også for vores formiddags- og eftermiddagsmad. Det betyder, at alle vores børn får tilbudt alle måltiderne i Børnehaven og Vuggestuen Rådmands Boulevard, og derfor skal børnene ikke have mad med hjemmefra. Hver uge bliver forældrene via Aula informeret om, hvad vi skal spise til frokost i den kommende uge. På sedlen kan man se billeder af måltiderne samt læse, hvor stor del af maden, som er økologisk. Der vil altid være nogle madvarer, som børnene kan lide. Derudover er der en ekstra bonus, at børnene får en mulighed for at smage på nye madvarer, hvis de har lyst til at prøve det.
Derudover har vi fokus på ude liv og bevægelsesglæde og bestræber os på at inddrage bevægelse i hverdagen.
Den studerende vil have mulighed for at observere og deltagere aktivt i vores hverdag.
Relevant litteratur
- "Barnets udvikling 0-6 år" af Anne Marie Langhoff Nielsen
- "Anerkendelse i børnehøjde" af Berit Hertz
- "Inkluderende pædagogik" af Bjørg Kjær
- "Relationsarbejde i institution og skole" af Karsten Hundeide
- "Relationer" af Anne Lise Løvlie Schibbye
- Forskellige artikler og den aktuelle forskning.
Den studerende vil i samarbejde med sin vejleder have mulighed for at selv bidrage med relevant litteratur.
Evaluering
Evalueringen tager udgangspunkt i den studerendes observationer med inddragelse af praktikportfolio.
Organisering af vejledning
Dette sker i samarbejde mellem studerende og vejleder. Vejleder hjælper den studerende med at tilpasse omfanget af mål og den tid som kan afsættes til selvstændigt arbejde.
Fast ugentlig vejledning i 1-1½ time. Ved aflysning bestræbes på at vejledning erstattes på et senere tidspunkt. Den studerende laver dagsorden ud fra nogle givne punkter fra sin vejleder, samt sine egne punkter. Den studerende forventes at skrive referat af vejledningen.
Den studerende forventes aktiv at bruge sit portfolio som en del at lærings- og udviklingsprocessen. Dette skal være tilgængeligt til vejlederen og kan bruges som baggrund til diskussioner ved vejledning.
Den studerendes arbejdsplan
Udarbejdes i forbindelse med praktikstart.
Problemer i praktikforløbet
Hvis der er bekymringer/problemer i praktikforløbet bliver uddannelsesstedet kontaktet med henblik på at finde en løsning.