Praktik
Vi har studerende fra pædagogseminariet og PAU-elever fra Randers Social & Sundhedsskole. Se her praktikbeskrivelsen for pædagoguddannelsen.
Beskrivelse af praktikstedet
Institutionstype: Selvejende Institution med driftsoverenskomst med Randers Kommune
Antal børn: 42 børnehavebørn og 13 vuggestuebørn
Alder: 0-6 år
Stuer: Børnene er opdelt på 3 stuer
Lovgrundlag: Dagtilbudsloven
Institutionens formål
Formålet er at fremme børns trivsel, udvikling og læring, forebygge negativ social arv og eksklusion ved hjælp af forebyggende og støttende indsats både via en generel indsats og en særlig indsats for de børn, der har særlige behov.
Karakteristik af brugergruppen
Vi har en blandet brugergruppe, dog er hovedparten af vores børn meget velfungerende. Vi har også børn med anden etnisk baggrund end dansk, og vi har i perioder flygtningebørn.
Arbejdsmetoder
Vi arbejder:
- med anerkendende pædagogik (en del af personalegruppen har gennemført ICDP-uddannelsen) og inklusion.
- i tæt og stabil tilknytning mellem barn og pædagog/pædagogmedhjælper samt en god kontakt til forældre.
- med fast struktur i hverdagen, så barnet ved, hvad der skal ske, og kender dagsrytmen i huset.
- med børnenes oplevelser, udfordringer og intellektuel stimulering afpasset udviklingsniveauet.
- i samarbejde med forældrene, hvor målet er at få skabt tillid og gensidig respekt.
- med udvikling af pædagogisk praksis, høj grad af faglig viden, personlig udvikling, fælles faglig forståelse og fagsprog.
- med, at personalet arbejder personligt med sig selv, bl.a. gennem supervision og at videreuddanne sig.
Ansatte
Medarbejdergruppen består af:
- leder
- souschef
- 5 pædagoger
- 2 pædagogiske assistenter
- 2 pædagogiske medhjælpere
- studerende i perioder.
Praktikvejlederens kvalifikationer
Pædagogisk grunduddannelse og andre uddannelser.
Tværfagligt samarbejde
- TG-møder efter behov med deltagelse af psykolog, socialrådgiver, talepædagog og evt. sundhedsplejerske
- Fremskudt socialrådgiver
- Fysioterapeut
- Andre daginstitutioner
- Skoler.
Arbejdsforhold
Der forventes, at den studerende kunne arbejde selvstændigt, og derfor kan det hænde, at den studerende i lønnet praktik har en gruppe børn alene.
Den studerende i lønnet praktik forventes at åbne og lukke institutionen med en anden medarbejder.
Der kræves deltagelse udenfor normal åbningstid ved p-møder, forældremøder, pæd.-weekend m.m.
Den studerendes arbejdsplan udarbejdes med vejleder i forbindelse med praktikstart.
Uddannelsesplan
Specialiseringsmuligheder praktikstedet kan tilbyde: Dagtilbudspædagogik.
Valgfagsområder - emneområder der kan ses i det daglige arbejde i institutionen:
- Kreative udtryksformer
- Natur og udeliv
- Sundhedsfremme og bevægelse.